minicupcakes med hallon (recept).

Jag fick en kommentar för ett tag sen om att jag skulle skriva ett inlägg med receptet till dessa minicupcakes. Enligt receptet ska man använda knäckformar, och då ska de bli cirka 60 stycken. Jag använde småkaksformar i en minimuffinsplåt (från lagerhaus) och det blev typ 12 stycken.
 
Du behöver:
1 ägg
0,75 dl strösocker
25 g smör
1,75 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl mjölk
frysta hallon (valfritt) eller andra bär.
 
Glasyr:
200 g färskost (philadelphia ost)
3 msk florsocker
1 msk citronsaft
valfri hushållsfärg
 
Jag halverade dock glasyren och räckte, dock blev det ganska precis. Jag hade heller ingen citron(saft) hemma så det hoppade jag helt enkelt över :)
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Ställ ut cirka 60 knäckformar på en plåt (eller typ 10-15 st om du använder större formar)
2. Rör ihop ägg och socker lätt.
3. Smält smöret och rör ner i äggsmeten.
4. Blanda mjölet, bakpulvret och vaniljsocker och rör ner i smeten tillsammans med mjölken.
5. Klicka ut smeten med hjälp av två skedar i formarna. Fyll dem till lite mer än hälften. Man kan även använda en spritspåse om man tycker det är lättare.
5.  Lägg en liten bit hallon i varje form, grädda i ugnen i cirka 12 minuter.
Låt kallna.
6. Rör ihop färskost med florsocker och ev. citronsaft. Tillsätt valfri hushållsfärg, eller dela upp glasyren och gör olika färger.
7. Bred ut en liten klick glasyr på varje cupcake eller spritsa ut den. Klart!

Kommentarer
Postat av: lovisa [fotoblogg]

åh vad söta, jag måste prova någon dag! :)

2012-07-17 @ 17:24:02
URL: http://lovisaerika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0