camera equipment and history.

Tänkte att jag kunde visa er vad som finns i min kameraväska. Ni som hängt med mig tidigare kanske hann se videon jag la ut, men jag bestämde mig för att visa lite bättre nu med bilder istället.
Vi börjar med mitt kamerahus som jag köpte för drygt två år sedan. Alltså runt 2008-2009. Innan jag köpte min systemkamera fotade jag med en vanlig digital kompaktkamera och hade ingen aning om vad en systemkamera ens var för något. Det var min fina vän som började prata om en, och då blev även jag lite intresserad. Jag sparade ihop pengar ganska länge, och kunde tillslut köpa en Nikon D60 inklusive standardobjektivet Nikkor 18-55mm för cirka 5500kr. Fick lite "sponsring" av mina föräldrar men stolt nog betalade jag nästan hela själv.
Jag har nu tonvis med bilder från den tiden då jag just fått hem min älskade kamera. Fotade allt möjligt, och allt på automatik läget. Efter kanske ett och ett halvt år började de där manuella lägena intressera mig och jag läste igenom nästan hela manualen för att lära mig hur man gjorde. Och övning ger färdighet, jag lärde mig ganska fort hur man ställde in slutartid, bländare, ISO osv. När jag fotat en del manuellt började jag även inse sambandet mellan dessa inställningar (nej, jag insåg inte det från första början, då provade jag mig fram).
Efter ett tag, omkring hösten 2010, så ville jag utöka min utrustning och kunna fota sport. Jag var på många fotbollsmatcher och kameran fick alltid hänga med. Jag fick ett Nikkor 55-200mm objektiv i födelsedagspresent av min fina pappa.
Jag har haft någon period då jag nästan helt tappat intresset för foto. Men det har alltid på något sätt kommit tillbaka och inspirerat mig ännu mer. I kanske ett halvår nu har jag velat utöka min utrustning ännu mer, och jag drömde om ett ljusstarkt objektiv. Alltså ett objektiv med stor bländare (lågt bländartal). När mitt standardobjektiv sedan, i höstas, gick sönder (klumpigt, jag vet) så var det inget snack om saken. Jag skulle ha ett 50mm objektiv med bländare 1,8. Sagt som gjort. Jag köpte objektivet från Mediamarkt för 1700kr, för egna ihopsparade pengar. Och jag måste säga att det var nog mitt bästa köp någonsin.
Sen genom åren har jag ju införskaffat mig lite tillbehör. Har fått det mesta i födelsedagspresenter och julklappar. UV-filter sitter på två av mina objektiv, 50millimetarn och 55-200millimetarn.
Här har jag 3 close-up filter. +1, +2, +4. Användes väldigt väl i somras, men nu har jag tyvärr ingen nytta för dem längre då de inte passar på 50millimetarn (attans bananer).
Fjärrutlösare och sån-där-grej-som-man-sätter-på-kamera-linsen-så-kan-man-sätta-fast-objektivet-bak-och-fram (yes, you heard me). Det gör att man kan komma riiiiiiktiiiiiigt nära, typ tusen gånger närmare än close-up filtrena. För den som inte riktigt har ekonomin för ett macro objektiv :)
Sen för inte så längesen som säkert alla vet så "impuls"köpte jag mig en kompaktkamera. Nikon Coolpix p7000. Även den för mina egna pengar. Nu kanske ni undrar vars fan (ursäkta språket, men) jag får mina pengar ifrån. Och sanningen är den att jag är en riktig sparare, sparar alltid present- och julklappspengar. Anyway.
Det var allt jag har i min kameraväska. Utanför den (haha, lol) har jag även ett stativ. I framtiden vill jag även ha en extern blixt och en reflexskärm.
PEACE OUT!

Kommentarer
Postat av: Sara - h o b b y f o t o g r a f

Hej!

Hittade din blogg idag och satt och kollade igenom dina gamla inlägg för att få lite inspiration. Vilket jag fick och förövrigt har du en jättefin och bra blogg! Men när jag kom till det här inlägget uppkom en fråga. Vad heter den där "vändgrejen" som gör att man kan vända objektiv och komma närmare? Skulle vara jättesnällt om du svarade eftersom jag är ute efter en sådan, men vet inte va de heter :)

2012-04-13 @ 15:17:18
URL: http://saraagustavsson.blogg.se/
Postat av: elina

oj vad lik nikon kompaktkameran var canons g11 och g12or!! sjukt vilket kopia haha.

har själv en G12 :) och en systemis såklart också haha.

2012-04-13 @ 22:36:44
URL: http://eliinaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0