sista tisdagen i januari.

Tänkte att jag kunde berätta att jag har fått en ny dator. Min gamla var så trött och sliten att hon tyvärr är tvungen att avlivas. Men vi ska inte gråta så mycket över det, för på nya datorn (som inte är ny, utan begagnad) funkar Sims 3! Woho. Så jag antar att de kommande kalla vinterdagarna kommer förgyllas med en hel del sims spelade. Låter inte alls fel i mina öron.

en liten årsresumé.

Januari. Jag startade den här bloggen. Drömde om andra platser. Ritade min första riktiga teckning och vart otroligt nöjd. Fotade mycket ute i snön. Försökte ta inspirerande bilder. Köpte min goaste hoodie och läste världens bästa bok. Var ganska full av inspiration och ville mycket.

Februari. Var full av inspiration även i februari, men visste bara inte vad jag skulle göra av den. Tog mer konstiga konstnärliga bilder och var full av saknad. Köpte min lilla bebis (Nikon P7000), filmade min första videoblogg och tog självporträtt i snön. Spelade piano med Marie på kulturenshus, provade fula outfits på monki och åkte sm på skidor i Lycksele. Köpte Naomi, började se Star wars (som jag ännu inte sett klart) och åkte skridskor på isen med Sanna. En ganska så bra månad ändå.

Mars. Pysslade. Hittade en massa snygga kläder men hade inga pengar till något. Blickade tillbaka, saknade, längtade. Köpte mina Palladium skor, fick Photoshop CS5 och åkte slalom en dag med skolan. Blev uppmärksammad av blogg.se i deras spotlight grej för tror jag första och andra gången. Framkallade bilder och klistrade dom i ett album, fullt med minnen.

April. Blev uppmärksammad igen av blogg.se, den här gången på framsidan(!). Gjorde om ett par svarta jeans till ett par rymdiga shorts. Önskade mig en longboard och gjorde påskägg till kompisar som de aldrig ens fick. Gjorde min typ första animering som blev sådär. Åkte longboard med Sanna och ritade ytterligare en teckning. Var ute i god tid och köpte skolavslutningskläder. Gjorde en guide i photoshop. Pysslade, åt chokladbollar och fake dipdyeade håret rosa med hårmascara. Testade yoga och köpte min första kjol.

Maj. Började läsa Hungerspelen och fastnade direkt, firade in maj månad tillsammans med goa tjejer, bitande kvällskyla och skräckfilm. Praoade på dagis med Marie, köpte min första och enda longboard och hade det rätt bra. Åkte longboard med mina fina, Johanna och Tove, en kväll och där ett tag trodde jag nästan att det var sommar. Fotade, sprang ferruform milen, fick en gammal vinylspelare och var rätt glad.

Juni. Slingade håret, beställde ett par ursnygga jeansshorts från tradera, fixade inför niornas avslutningsfest, var med när min bror tog studenten samt gjorde en regnig animering. Var på Luleås första Pride festival och kollade på fotboll i stadsparken med min fina Sanna. Fick sommarlov, firade midsommar med familjen och kollade på när Marie och Johanna konfirmerade sig.  Sen får vi inte glömma att jag skaffade världens snyggaste skor.

Juli. Började spela på en jättevacker låt på pianot, gav mig själv ett år att lära mig den. Har fortfarande inte kommit längre en andra sidan (av åtta). Handlade på rea, bakade minicupcakes och macarons, bokade biljetter till kent (<3) samt fotade min fina vän Sanna en vacker dag. For med kära Marie till Uppsala och såg världens bästa Kent.

Augusti. Fotade lite sommar och åt litervis med jordgubbar. Var på Luleå kalaset en torsdag med fint sällskap och fotade Ulrik Munther. Färgade håret i min favoritfärg, och den bästa hårfärgen någonsin, ljuslila och fotade mycket fashionabla självporträtt. Stekte amerikanska pannkakor och blev förälskad, cyklade in till Luleå med Tove och fick ett Fotopass till Musikens Makt där jag fotade en massa. Såg, och fotade, Markus Krunegård live och for till fjällen med min klass.

September. Blev gråhårig, ritade söta töser, fick en skoldator och läste en knasig bok. Fotade lite höst och pysslade ihop en pärlig keps som blev lite väl klistrig. Köpte mina underbara och välanvända dr.martens och for på träningsläger.

Oktober. Fotade många höstiga bilder samt visade en hel del bilder från Abisko. Mysade till mitt rum med ljusslingor och spelade bara bra vinyler. Läste en lite bättre bok samt hade den bästa födelsedagen på länge tillsammans med mina vänner och tårtkalas. Fick jättefina presenter både av vänner och familj.

November. Här började bloggtorkan smyga sig på. Uppdaterade ganska sällan, men istället gick jag på bio och såg nya twilight och hade den bästa novemberkvällen någonsin med bästa Marie. Åt hallon froyo och hade en halloweenkväll med mina tjejer och en massa gotta och skräckfilmer. Fick en helt egen skoldator och insåg att bloggen hamnat åt sidan. Jag tog officielt en paus.

December. Möblerade om i mitt rum och ville så gärna ha ett par Creepers. Frös bland dubbelsiffriga minusgrader samt pyntade julgranen. Ensam. Firade minijul med mina bästa vänner, gav och fick fina julklappar och var väldigt lycklig även fast julkänslorna inte riktigt fanns där alltid. Hade julfest och dansade in jullovet samt fick mina betyg som jag inte är sådär supernöjd med. Det blev julafton och jag hade en jättebra dag med min pappa och syster och fick bara fina julklappar. Sen bar det av, till Thailand.

lite uppdatering.

Ligger i världens bloggtorka, som ni kanske märkt. Har aldrig varit såhär förut, jag vet inte riktigt vad som händer. Har lite ångest redan nu att jag ska glömma bort att fota och leva vintern och så sitter jag där en sommardag och undrar vad fan jag gjorde på vintern, och svaret det kommer bli: ingenting. Nej, har läst senaste numret av FOTO samt läst i en inspirerande fotobok så nu ska jag ta tag i kameran den kommande veckan!

Har börjat lägga upp lite bilder från Thailand, som ni kanske också märkt. Det är några inlägg till som jag tänkte publicera dagarna framöver. Jag har också börjat på en årsresumé (hej efter?) som jag ska försöka göra klart typ... snart. Vi hörs förhoppningsvis redan imorgon, hejdå!

nyår och det.

Sen en dag var det nyårsafton. Cirka alla skickade iväg såna här ljuslyktgrejer. Det stormade som attans så det var många som for in i träden bakom stranden. Vi försökte, men den for in i ett träd, sen for den ut på gatan och började brinna.
Det small ganska mycket raketer. En raket hände det något med, så den small på stranden. Det var lite läskigt.
Hade lite träd ivägen och lite problem med att hitta skärpa så fick inte så bra bilder på själva fyrverkerierna. Tyvärr.
Vi bytte hotell efter några dagar också. Det var något tjorv med våra bokningar så istället för bungalows fick vi bo i deluxe rum. Typ. Fast det ena rummet dröjde ända till kvällen eftersom den tidigare gästen vägrade checka ut.
Vi hade gångavstånd till stranden från det nya hotellet, en morgon var vi där såhär tidigt. Vi var nästan helt ensamna.
Här slog vi läger. Solade ända till eftermiddagen innan vi gick upp till hotellet för ett dopp i poolen. Ungefär så.

de första dagarna.

Amanda, Robin, mamma, pappa, moster och Micke. Här är vi i Kina på Beijing's flygplats och höll på dö av kyla.
Man fick en sån här gullig munk (glasyren förstörde den dock) på flyget mellan Bangkok och Krabi. Och så visade de Mr.Bean på tv.
När vi kom fram till Ao Nang såg det ut ungefär såhär. Det var lite annorlunda jämfört med tidigare år som vi varit i Thailand eftersom här fanns inga solstolar.
En dag for vi ut och åkte lite båt. Det fanns mycket trevligt att se på vägen. Vattnet var också otroligt klart och fint och vackert.
Vi åkte till en strand jag glömt namnet på. Det var en sådär strand som var (som ni ser) full med båtar. Dessutom var det ganska stenigt i vattnet.
Här syns alla stenar. Det var ren livsfara när man skulle bada (när det var högvatten alltså), slog nog i tårna flera hundra gånger.
En dag regnade det så då gick vi runt bland lite affärer och sånt. Och så köpte vi pannkakor, för det måste man köpa om man är i Thailand.
De ser ut såhär och är fantastiskt goda.

hemma och sånt.

Nu är jag hemma. Eller jag var hemma i torsdags men har inte riktigt orkat/haft tid att blogga förrän nu. Egentligen har jag annat att göra nu också men jag antar att jag är rätt dålig på att ta tag i saker. Har iallafall haft en jättebra resa, men det är också skönt att få komma hem - snö och isande kyla.

Nej, nu ska jag jobba lite matte (nackdelen med att komma hem, antar jag) och sen ska jag lägga mig. Dygnsrytmen är väl inte riktigt helt normal än, men det kommer. Adjö.

bangkok.

Nu är vi här. I Bangkok. Klockan är redan kväll här och vi kom hit igårkväll. Då vandrade vi runt på en nattmarknad (fyndade en jättefin ev. skolavslutningsklänning!) och åt på mc donalds innan vi somnade gott på vårat (lyxiga) hotell.

Imorse tog vi en flodbåt till China town, dock hamnade vi bara i  ett virrvarr av krimskrams och marknader som vi knappt hittade ut från, så vi tog en tuktuk till MBK. Jag och systra mi har vandrat runt i lite olika varuhus och på Bangkoks gator. Min kära pappa fyller år idag också, så för att fira det åt vi världens godaste middag (lax<3) på Hard Rock Café (dock var  vi bara halva sällskapet då resten inte mår bra).

Imorgon ska jag kolla på lite begagnade kameragrejer och sen ska jag och sis kolla in ytterligare ett varuhus. Ska även inhandla sista presenterna, eftersom imorgon åker vi hem! :)

KRAM.

similian islands.

Igår var vi ute på havet hela dagen, med några stopp på olika öar (similian öarna). Similian har bland världens finaste vatten, vi snorklade på 11 meters djup och ändå var det så kristallklart så att man såg botten klart och tydligt. Vi har varit på similan öarna förut (2007) och då snorklade vi på 40 meters djup, och det var lika klart! Då kan ni ana. Vi hade i alla fall en jättehärlig dag och vi såg en massa fiskar. Idag har vi bara varit på stranden här på Kamala och ikväll åker jag och syster in till Patong för att shoppa lite. På måndag flyger vi mot Bangkok... nu är det inte länge kvar. Det blir både sorgligt och härligt att lämna detta fina Thailand och komma hem till kalla Sverige och skolan...

Peace.

den sjunde eller något.

Man blir lite dagvild när man är utomlands såhär. Man har knappt någon koll på datum eller dag eller ens år. Idag har vi, som alla andra dagar, legat på stranden hela dagen. Jag har egentligen inget nytt och spännande att komma med, förutom att tre av alla oss (sju) åkt på matförgiftning (varav en av de var jag). Det var ingen rolig upplevelse vill jag lova, men nu är vi alla friska och krya igen!

På torsdag ska vi iväg och snorkla och på måndag åker vi vidare till Bangkok för att shoppa! (Just nu är vi på Phuket, i Kamala). Sen den 17 är det dags att åka hem!

Peace.

monkey art.

Idag låg vi på stranden redan klockan nio imorse, och vi har legat där ända till klockan fyra då vi la oss vid poolen på hotellet istället. Nu har jag just duschat och passar på att skriva lite. När vi var på stranden tidigare idag så träffade vi på en himla massa apor! Både stora och små, de små var såklart sötast! Åh, ville nästan ta med en hem (tills en tjej kom och sa att de bits!).