somriga stunder.

Under vintern längtar jag alltid efter sommaren, hur härlig den är. Men sanningen är den att jag egentligen inte är ett sånt stor fan av sommaren. Visst är det mysigt, och skönt att att bara kunna dra på sig shorts osv. Men när det blir för varmt. Eller när man inte har lust att vara ute men känner sig tvungen eftersom solen skiner så fint idag. Nu är jag less och jag läntar till hösten. Men många andra verkar tycka tvärtemot så idag tänkte jag bjuda på lite somriga bilder. Dagens skörd av jordgubbar och lite blomster i trädgården sådär i förbifarten. Direkt från kameran. 

Kommentarer
Postat av: jasmine

Jättefina bilder. ♥ Och som du vet är jag också höstälskare (men jag längtar alltid till nästa årstid..)(men hösten är på första plats!!!).

sv; Nej, jag använder aldrig blixt. Det blir så hårt tycker jag och oftast en ful skugga bakom objektet man fotar. Fast det kan vara ganska effektfullt ibland, speciellt vid macrofotografering!
Det är bara att träna!!! Jag fick ju ganska mycket träning på pip förra året och det var första gången jag fotade artister med min systemkamera.
Det är svårt med inställningar.. Det är ju oftast mörkt under konserter och står man en bit bak med teleobjektiv och lång slutartid så blir det ju helkasst.
Jag redigerar mina bilder jättemycket. I kameran blir de väldigt gråa automatiskt och jag tycker att redigeringen är en del av konstverket och en chans att sätta sin egna stil änne lite mer. Alla kan ju fota nuförtiden så att bara ta en bild blir lätt "jaa.. jag tryckte på avtryckaren sen var det klart" - det kan ju vem som helst. Så jag gillar att pilla med kurvor speciellt, dra på lite extremt mycket och sedan lägga på typ +20 på ljus (på nyans/mättnad). Det blir fint!!!

Vill jättegärna ha ett fast 50mm med typ bländare 1.2 eller 1.4. Älskar bilderna man får med dem!

RAW för mig funkar galant.. Inte märkt något konstigt. Har plats för 238 bilder om jag fotar RAW, fast kameran är lite seg ibland dock. Men har inte trott att det är pga RAW så vet inte.
Har du Bridge? I så fall kan du förhandsvisa RAW-bilder där och sedan öppna dem i Camera RAW -> och sedan öppna upp i photoshop. Där kan du också markera vilka du ska spara osv. Sjukt smidigt.

LÅNGT SVAR!!!!
Kram. ♥

2012-08-01 @ 21:30:54
URL: http://www.brokigagestalter.blogg.se
Postat av: jasmine

sv; Jag är väldigt ny med RAW så jag vet inte riktigt vad man kan göra med det. Brukar dra lite tills jag blir nöjd och på senare tid har jag gått över till lite andra flikar och kollat. Man får helt enkelt testa sig fram och googla.
Vet inte om Bridge är gratis, jag laddade ner alla program och valde att spara photoshop och illustrator, och då kom bridge automatiskt med för att det hör ihop med photoshop liksom. Men du får väl kolla runt lite!!!
Kramar. ♥

2012-08-02 @ 13:16:50
URL: http://www.brokigagestalter.blogg.se
Postat av: Anneli - A'la Foto

Nä, sommaren är väldigt många krav och måsten och det känns som att människor är ovanligt stressade den årstiden. Allt ska vara så perfekt! Man måste vara ute i solen när den skiner...ta vara på den! Skitsnack säger jag! Ta vara på solen på hösten, vintern och våren också...och ta vara på regnet och allt annat! Det går alldeles utmärkt att vara inne en solig dag! Det är faktiskt att föredra med tanke på hur farlig solen faktiskt är! Och värmen är skit....när det är lagom är det skönt men ofta är det för varmt och det är bara pissjobbigt!!

MEN...dina bilder är fina och bilderna på jordgubbbarna får mig störtsugen på dem...DET är nog det bästa med sommaren. Att färska jordgubbar finns då! :O)))

2012-08-09 @ 13:29:45
URL: http://alafoto.se/blogg
Postat av: Hanna

Åhh vad fina bilder!Det bästa med sommaren är att man är ledig och kan vara med nära och kära. Jag gillar vintern mycket för då finns det så mycket att göra ute i snön, våren gillar jag för man känner att sommaren är på väg och hösten för att bladen blir så fina av färger.

2012-08-16 @ 08:29:24
URL: http://hanzenpanzen.blogg.se
Postat av: Clara Ringqvist

Så fina bilder!

2012-08-17 @ 06:02:55
URL: http://clararingqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0